Jakie są usterki i kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe w samochodzie?

Standardowa integralna tarcza hamulcowa jest tradycyjnie produkowana z żeliwa, ze względu na jego trwałość i właściwości odprowadzania ciepła. Rozwiązania dwuczęściowe, pływające tarcze hamulcowe, są produkowane z aluminiową piastą i żeliwną powierzchnią hamującą. Piasta tarczy i powierzchnia hamująca to dwa oddzielne elementy, które wykorzystują tuleje mocujące do połączenia obu części. Zastosowanie tych lekkich materiałów pozwala na obniżenie masy pojazdu nawet o 30%, a co za tym idzie – zmniejszenie emisji spalin. Zmiana konstrukcji, polegająca na połączeniu piasty tarczy z powierzchnią hamującą, pozwala również na rozszerzenie powierzchni hamującej bez zniekształcania piasty. Wprowadzone na początku XXI wieku pływające tarcze hamulcowe były początkowo cechą charakterystyczną wyłącznie dla samochodów sportowych i supersamochodów. Jednak w ostatnich latach wiele innych pojazdów, nawet ze średniej półki, posiada bimateriałowe układy hamulcowe; konkretnie tarcze złożone i współ odlewane. W porównaniu do rozwiązań pływających nitowane tarcze hamulcowe posiadają stalową piastę i żeliwną powierzchnię hamującą, które są połączone ze sobą za pomocą specjalnego stalowego nitu.

Tarcze hamulcowe Brembo z wbudowanym łożyskiem piasty koła i współ modelowane tarcze hamulcowe, są produkowane do grubości 2,5 mm, zamiast 7,5-9 mm konwencjonalnej obudowy żeliwnej, przy zachowaniu tego samego poziomu wydajności.
Dzięki zmniejszeniu masy tarczy wszystkie rozwiązania kompozytowe zapewniają wzrost dostępnej mocy silnika, a tym samym zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin przez samochód. Poprawia to również prowadzenie samochodu, co skutkuje bardziej
precyzyjną i stabilną dynamikę pojazdu.

Główną cechą tarcz hamulcowych Brembo, w porównaniu do innych marek, jest to, że cały asortyment jest powlekany. Umożliwia to wzorową ochronę przed korozją. Bezchromowy środek ochronny zmniejsza szanse na powstawanie rdzy, częstej przypadłości tarcz hamulcowych, a tym samym poprawia wydajność zatrzymywania się w czasie. Powłoka zapewnia również dłuższy wygląd, idealny dla klientów posiadających felgi aluminiowe.

Z analiz wynika, że duża część skarg klientów na wadliwe układy hamulcowe przypisywana jest tarczy hamulcowej. A w tych przypadkach z kolei główną przyczyną reklamacji są drgania hamulców. Ze względu na złożoność i liczne możliwe czynniki wpływu, uszkodzenia tarcz hamulcowych i ich przyczyny są często trudne do zidentyfikowania w każdym konkretnym przypadku. Doświadczenie pokazuje, że w większości przypadków rzeczywistych uszkodzeń tarcz hamulcowych przyczyna leży zwykle gdzie indziej (nadmierne bicie tarczy z powodu ogólnych tolerancji, nieodpowiednie klocki hamulcowe, wadliwe zaciski itp.) W wielu przypadkach tarcze hamulcowe, na które wpłynęła reklamacja, okazują się w doskonałym stanie technicznym, a pierwotne przyczyny braków nie zostały zidentyfikowane. Prowadzi to nieuchronnie do odrzucenia reklamacji po przeprowadzeniu czasochłonnych badań, co bardzo denerwuje wszystkie zainteresowane strony. Nawet jeśli wydaje się, że bezpośredni problem został rozwiązany przez wymianę niektórych części, to po jakimś czasie objawy zwykle pojawiają się ponownie.

Firma Brembo twierdzi, że potencjalnie zmniejsza emisję CO2, ponieważ układ napędowy ma mniejsze tarcie, które musi pokonać, aby poruszyć samochód. Ponadto brak tarcia oznacza brak zużycia, co zmniejsza emisję cząstek stałych i zwiększa żywotność klocków i wirników.

Ogólnie rzecz biorąc, nie ma stałego odstępu czasu dla wymiany hamulców, ponieważ czas trwania elementów hamulcowych znacznie zależy od pojazdu, jak również od stylu jazdy. Hamulce mogą wytrzymać do 80.000 km lub nawet więcej, ale w przypadku intensywnej eksploatacji mogą mieć nawet 25.000-30.000 km.

Należy pamiętać, że jeśli tarcze są nierównomiernie zużyte lub mocno zużyte, zaleca się jednoczesną wymianę klocków i tarcz hamulcowych.

materiały nadesłane

16-02-2023